17 Dezember 2012

Ismail Fattahi meddelade sin hungerstrejk i Tabriz centrala fängelset


Jag är fängslad konstruktion svetsare, som har varit sedan 8 månader under extrem tortyr på central fängelset i staden Tabriz. Jag genomgick svåra förhör och psykologiska brutalitet på grund av att avslöja de omänskliga förhållandena i fängelserna i detta fängelse och på grund av att protestera mot spridningen av aids och brist på särskilja fångarna i grupper baserat på ålder, vilket resulterar i fängelse våldtäkt av minderåriga fångar. För att uttrycka min protest mot sådana förhållandena i fängelserna runt om i landet, och betonar protest uttalande av en grupp politiska fångar, den allmänna fångar och även uttalande av Shahrokh Zamani, kommer jag att gå på en obestämd hungerstrejk från 10 december 2012.
Jag kallar alla mänskorätts organisationer, institutioner och myndigheter att få ett slut på sådana villkor och i synnerhet för att skydda rättigheterna för fängslade barn och för att protestera mot fängelset våldtäkt, som handlar om droger och spridning av alla typer av sjukdomar i fängelser i detta land.
Jag kallar upp alla fångar, i synnerhet de politiska fångarna att delta i denna sak.
Ismail Fattahi, Tabriz centrala fängelset, 9 december 2012